Sango meséi



A szülői lét egy soha véget nem érő feladat. A mindennapok egyik, ha nem a legnagyobb kihívása, hogy a digitális világgal és a kütyükkel lépést tartson egy felnőtt. Vegyünk saját tabletet a 8 évesnek és legyen okostelefonja egy 10 évesnek? Mikor engedjem a virtuális térbe és egyáltalán mozoghat-e ott egyedül? A 3 éves fejlődését segíti, ha tableten nézi a kedvenc meséjét vagy csak pár percre megkapja a szülő telefonját, hogy nyugton legyen? Mindenkit szeretnék megnyugtatni, hogy ezek a kérdések előbb utóbb minden családban felbukkannak, és senki nem úszhatja meg a válaszokat. Szülőként legyünk kíváncsiak gyermekünk online világára, hogy mit, miért és hogyan használ, kivel van kapcsolatban. A jól megválasztott kérdések, a figyelem megalapozza a szülő és gyerek közti bizalmi kapcsolatot, amihez a Nemzetközi Távközlési Egyesület (International Telecommunication Union, ITU), Online Sangoval című interaktív mesekönyve is segítségünkre lehet.

Az 5-12 éves korosztályt célzó új, Online Gyermekvédelmi Útmutatók a játszva tanítás jegyében fektetik le a digitális alapokat. Sango, a robotnindzsa az Útmutatók kabalafigurája, aki igazi szuperhősként segít és támogat mindenkit a digitális útvesztőben. Sango figuráját gyerekek alkották meg. Színvilágában és megjelenésében is egy olyan figura született, aki könnyen felismerhető, barátságos, szerethető és nem utolsó sorban bizalmat kelt gyerekben és felnőttben.

A mesekönyvben hat, a korosztályra jellemző élethelyzetet elevenedik meg. A könyvet forgató gyerekek olyan kis epizódokkal találhatják magukat szembe, ami akár velük is megtörténhet a mindennapokban. A szereplők hozzájuk hasonló gyerekek, így egy-egy feldolgozás során könnyen felismerhetnek olyan dolgokat, ami őket is érinti, velük is megtörtént vagy, ha megtörténne, akkor már tudják, hogy hogyan döntsenek abban a helyzetben. A választás kulcsfontosságú minden esetben. A mesék úgy épülnek fel, hogy mindegyikben keletkezik egy döntési helyzetnek álcázott konfliktus, ahol a gyerekeknek kell kiválasztani, hogy hogyan érjen véget a mese. A választást minden esetben indokolni kell. A két felkínált lehetőség közül mindig csak az egyik helyes és minden mese Sango egy-egy plusz jótanácsával fejeződik be.

A könyvet érdemes közösen forgatni, lapozni és a gyerek (ek) életkorának, igényének elegendő időt szánni egy-egy történet feldolgozására. Bátran találják ki ők, hogy mi történik az egyes fejezetekben, beszéltessük őket, tegyünk fel nekik kérdéseket. Az így „nyert információk” segítik a szülőket abban, hogy jobban megértsék és segítsék gyermekeiket a digitális mindennapokban. A választható történetek pedig a következő témákat dolgozzák fel: számítógépes játékok, egészséges képernyőidő kialakítása, ijesztő tartalmak, digitális eszközök a tanulásban, adataink védelme. Az utolsó történet pedig egy felnőtt példamutatásáról szól, ez különösen nagy kedvencem, hiszen a digitális médiaműveltség fejlesztésében elengedhetetlen a mintaadás és valljuk be minket, felnőtteket is nagyon könnyen beszippanthat a digitális világ.

A kiadványok magyar nyelvű fordítása dr. Baracsi Katalin az internetjogász, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a Digitális Jólét Program – Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiája szakmai együttműködése révén valósult meg. Az Online Sangoval mesekönyv és az útmutató többi része ingyenesen elérhető és letölthető: dr. Baracsi Katalin, az internetjogász Facebook oldaláról és a https://digitalisgyermekvedelem.hu/itu-cop weboldalról.

A biztonságos, pozitív és értékes online élmények a legkisebbeket is megilletik!

Megjegyzések