A szülői lét egy soha véget nem érő feladat. A mindennapok egyik, ha nem a legnagyobb kihívása, hogy a digitális világgal és a kütyükkel lépést tartson egy felnőtt. Vegyünk saját tabletet a 8 évesnek és legyen okostelefonja egy 10 évesnek? Mikor engedjem a virtuális térbe és egyáltalán mozoghat-e ott egyedül? A 3 éves fejlődését segíti, ha tableten nézi a kedvenc meséjét vagy csak pár percre megkapja a szülő telefonját, hogy nyugton legyen? Mindenkit szeretnék megnyugtatni, hogy ezek a kérdések előbb utóbb minden családban felbukkannak, és senki nem úszhatja meg a válaszokat. Szülőként legyünk kíváncsiak gyermekünk online világára, hogy mit, miért és hogyan használ, kivel van kapcsolatban. A jól megválasztott kérdések, a figyelem megalapozza a szülő és gyerek közti bizalmi kapcsolatot, amihez a Nemzetközi Távközlési Egyesület (International Telecommunication Union, ITU), Online Sangoval című interaktív mesekönyve is segítségünkre lehet.
Az 5-12 éves korosztályt célzó új, Online
Gyermekvédelmi Útmutatók a játszva tanítás jegyében fektetik le a digitális
alapokat. Sango, a robotnindzsa az Útmutatók kabalafigurája, aki igazi
szuperhősként segít és támogat mindenkit a digitális útvesztőben. Sango
figuráját gyerekek alkották meg. Színvilágában és megjelenésében is egy olyan
figura született, aki könnyen felismerhető, barátságos, szerethető és nem
utolsó sorban bizalmat kelt gyerekben és felnőttben.
A mesekönyvben hat, a korosztályra jellemző
élethelyzetet elevenedik meg. A könyvet forgató gyerekek olyan kis epizódokkal
találhatják magukat szembe, ami akár velük is megtörténhet a mindennapokban. A
szereplők hozzájuk hasonló gyerekek, így egy-egy feldolgozás során könnyen
felismerhetnek olyan dolgokat, ami őket is érinti, velük is megtörtént vagy, ha
megtörténne, akkor már tudják, hogy hogyan döntsenek abban a helyzetben. A
választás kulcsfontosságú minden esetben. A mesék úgy épülnek fel, hogy
mindegyikben keletkezik egy döntési helyzetnek álcázott konfliktus, ahol a
gyerekeknek kell kiválasztani, hogy hogyan érjen véget a mese. A választást
minden esetben indokolni kell. A két felkínált lehetőség közül mindig csak az
egyik helyes és minden mese Sango egy-egy plusz jótanácsával fejeződik be.
A könyvet érdemes közösen forgatni, lapozni és a gyerek
(ek) életkorának, igényének elegendő időt szánni egy-egy történet feldolgozására.
Bátran találják ki ők, hogy mi történik az egyes fejezetekben, beszéltessük
őket, tegyünk fel nekik kérdéseket. Az így „nyert információk” segítik a
szülőket abban, hogy jobban megértsék és segítsék gyermekeiket a digitális
mindennapokban. A választható történetek pedig a következő témákat dolgozzák
fel: számítógépes játékok, egészséges képernyőidő kialakítása, ijesztő
tartalmak, digitális eszközök a tanulásban, adataink védelme. Az utolsó
történet pedig egy felnőtt példamutatásáról szól, ez különösen nagy kedvencem,
hiszen a digitális médiaműveltség fejlesztésében elengedhetetlen a mintaadás és
valljuk be minket, felnőtteket is nagyon könnyen beszippanthat a digitális
világ.
A kiadványok magyar nyelvű fordítása dr. Baracsi
Katalin az internetjogász, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a
Digitális Jólét Program – Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiája
szakmai együttműködése révén valósult meg. Az Online Sangoval mesekönyv és az
útmutató többi része ingyenesen elérhető és letölthető: dr.
Baracsi Katalin, az internetjogász
Facebook oldaláról és a https://digitalisgyermekvedelem.hu/itu-cop weboldalról.
A biztonságos, pozitív és értékes online élmények a
legkisebbeket is megilletik!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése